Categorieën
Financieel

De definitie van boekhouding

Inhoudsopgave

Boekhouding is voor veel mensen nog een abstract begrip, vandaar dat de vraag wat betekent boekhouding vaak nog opkomt. Het is mogelijk om tot een concreet antwoord te komen, alhoewel de praktische betekenis van boekhouding weer per bedrijf anders is. Het ene bedrijf is bijvoorbeeld groter dan het andere bedrijf, waardoor het mogelijk is om tot een concrete taak te komen afhankelijk van de situatie waarin jouw bedrijf zich bevindt. Echter geldt dat de meeste taken te maken hebben met financiële en administratieve zaken. Om een goed overzicht te bewaren, is een boekhouder van toegevoegde waarde.

Het systeem

Wat betekent boekhouding? Vaak maak je gebruik van een systeem om ervoor te zorgen dat de boekhouding op orde is. Het is van belang om hierin gebruik te maken van een efficiënt systeem, waarmee je ervoor kunt zorgen dat jouw werktempo hoger ligt dan gemiddeld. Bij een systeem geldt dat je deze meestal toepast op jouw computer. Je kunt verschillende apps installeren, waardoor de boekhouding een stuk gemakkelijker gaat. Er zijn meerdere taken die je als boekhouder moet vervullen, maar de belangrijkste taak bestaat meestal uit salarisadministratie.

Salarisadministratie

De werknemers binnen jouw bedrijf moeten ervoor zorgen dat ze hun werk goed doen, in ruil hiervoor krijgen zij vervolgens betaald. Het is mogelijk om deze betaling over te maken naar hun rekening. Je moet hierbij tevens een overzicht hanteren, waardoor te zien is wat voor geld er binnenkomt gedurende een periode. Verder hebben werknemers soms een vraag over hun salaris, waardoor het handig kan zijn om alle gegevens bij je te hebben. Door goede administratie voorkom je dat er fouten gemaakt worden.

Begroting

Een ander onderdeel van boekhouding bestaat uit het opstellen van een begroting. Hierbij kun je wederom gebruik maken van verschillende systemen. Het beste is om te werken op een computer in plaats van op papier, waardoor je voorkomt dat gegevens verloren raken. Sla de gegevens dus altijd op om het maken van fouten te voorkomen. Verder geldt dat je bij de begroting verschillende posten aan kunt maken. Denk hierbij aan de kostenposten en de inkomstenposten. Door een balans te maken tussen deze posten zorg je ervoor dat jouw bedrijf in staat is om winst te maximaliseren. Verder helpt een goede administratie op het moment van belastingaangifte.

Taken en verantwoordelijkheden

Je kunt een boekhouder tevens bepaalde taken en verantwoordelijkheden geven binnen een bedrijf. Leg bijvoorbeeld uit wat je graag zou willen binnen jouw bedrijf. De boekhouder gaat hier dan vervolgens mee aan de slag. Bij het kiezen voor een boekhoudingssyteem kunnen jouw persoonlijke voorkeuren en wensen de doorslaggevende factor zijn. Je bent aan de hand van de persoonlijke voorkeuren in staat om een filter toe te passen bij een gevarieerd aanbod. Verder kun je eerst een proefperiode toepassen bij een systeem, waardoor het mogelijk is om uiteindelijk tot de beste keuze voor jou te komen. Vergelijk vooral verschillende opties met elkaar, voordat je tot een keuze komt.