Categorieën
Marketing

De definitie van online marketing

Inhoudsopgave

Online marketing is het onder de aandacht brengen van producten en/of diensten via het internet. Online marketing is dus een vorm van marketing. Het unieke aan online marketing is dat deze vorm zich dus alleen op het wereldwijde web afspeelt. Deze vorm van marketing is de laatste jaren aan een flinke opmars bezig. Doordat steeds meer mensen gebruiken van het internet via hun smartphone, tablet of pc wordt het voor bedrijven en andere partijen interessanter om ook online actief te zijn. Zo hebben de meeste bedrijven inmiddels een website en een aantal social mediakanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Naast het gebruik van smartphones, tablets en pc’s zien we dat er ook andere apparaten worden verbonden met het internet. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Tv, de koelkast, de thermostaat, de speaker, de lampen en zelfs de auto. Alle nieuwe toepassingen zorgen ervoor dat mensen nog meer online zijn en dus nog meer te maken gaan krijgen met online marketing.

Social media marketing

Er zijn verschillende vormen van online marketing. De bekendste vorm van online marketing is social media marketing. Binnen de social media marketing wordt er gebruik gemaakt van social media zoals Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat, LinkedIn en WhatsApp om producten en diensten van bedrijven onder de ogen van potentiële kopers te brengen. Dit gebeurd bijvoorbeeld via influencers, door middel van het gebruik advertenties op de platformen of door het aanmaken van een eigen pagina.

Content marketing

Naast social media marketing is er ook nog content marketing. Content marketing houdt in dat bedrijven door het maken van content producten of diensten willen promoten. Onder content worden bijvoorbeeld reclamecampagnes verstaan. In deze reclamecampagnes is het voor bedrijven de kunst om klanten de informatie te bieden waar zij naar opzoek zijn. Het verschil met social media marketing is dat er bij content marketing veel meer wordt nagedacht over de boodschap. Het bedrijf moet een verhaal bedenken wat inhoud heeft en niet zomaar een lege huls. In content marketing gaat dus veel meer tijd zitten.

Zoekmachineoptimalisatie

De laatste vorm van online marketing is zoekmachineoptimalisatie. Wanneer het gaat over zoekmachineoptimalisatie dan betekent dit dat er wordt gewerkt met bijvoorbeeld Google. Een bedrijf probeert haar website bijvoorbeeld zo in te richten dat het algoritme van Google dit waardeert. Deze waardering wordt vervolgens vertaald naar een goede positie binnen de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord. Zoekmachineoptimalisatie is voor veel mensen erg moeilijk. Veel bedrijven kiezen er dan voor om een online marketing bureau in te huren. Dit online marketing bureau neemt de zoekmachineoptimalisatie vervolgens uithanden van het bedrijf.