Inhoudsopgave
Jobcrafting is een term die steeds meer terrein wint. Bij jobcrafting past de werknemer zich niet zozeer aan, aan de baan. Maar de baan past zich aan, aan de medewerker. Dat is natuurlijk wellicht wat overdreven gezegd, maar dat is wel een gedachtengang, om tot anders denken te komen. Het is niet zo dat de basis van de baan verdwijnt. Het is wel zo dat de baan meer zal gaan aansluiten bij de wensen en behoeften van een medewerker.
Waarom jobcrafting?
Jobcrafting heeft een paar voordelen, die het heel erg aantrekkelijk maken om hier optimaal van te genieten. Zo ervaart met jobcrafting een werknemer veelal meer plezier in zijn werk. Dit komt weer ten gunste van het bedrijf. Want, meer plezier betekent ook meer productiviteit. Bovendien maakt het waarschijnlijk de sfeer ook nog eens een stuk gezelliger. Het is toch fijn om met blije medewerkers te werken.
Nog een voordeel is dat tevreden medewerkers, ook een goed visitekaartje zijn naar buiten toe. Dit maakt een bedrijf ook weer snel aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers. Daarnaast gaan nieuwe medewerkers zich ook vaak meer ideaal gedragen in een team met tevreden medewerkers. Dit komt omdat ze elkaar het goed voorbeeld geven.
Hoe pas je het toe?
Het gaat erom dat een werknemer zoveel mogelijk gaat kijken, naar hoe de functie zo goed mogelijk kan worden gedaan, op een manier die ook goed werkt voor de werknemer. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de werktijden. Je kunt een baan aanpassen op persoonlijke behoeftes, sterke kanten, fysieke en verstandelijke capaciteit en interesses.
Een werkgever kan kijken in hoeverre hij kan meegaan met de wensen. In het overleg is het slim om in de gaten te houden wat de onderliggende behoefte is van een wens. Soms gaat het niet om te zeggen of iets wel of niet kan, soms is het een kwestie van de juiste oplossingen vinden. Stel dat iemand bijvoorbeeld weerstand heeft met bijvoorbeeld het omgaan met uitzendsoftware dan kan er hulp worden gezocht door middel van training, als de wens en de capaciteit er is.
Wat voor een werkgever ook van belang is, dat is dat de functie niet in het geding komt. De basis moet blijven en klanten en collega’s moeten geen schade ondervinden door de eventuele veranderingen die daaruit voortkomen. De resultaten van het bedrijf moeten ook niet in het geding komen.
De mate waarin er jobcrafting kan worden toegepast hangt af van de ruimte die er is binnen de functie om veranderingen aan te brengen. Het ene bedrijf is daarnaast daarin ook inventiever dan het andere bedrijf.