Tracking is een belangrijk hulpmiddel geworden voor consumenten en ondernemers. In e-commerce wordt het volgen van bestellingen niet langer genegeerd. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de levertijd van de bestelde producten: vandaag bestellen, liefst vandaag nog in huis. Het distributie team let goed op het product zodat deze mensen precies weten wanneer het transportvliegtuig aankomt.
Naast het bedienen van (potentiƫle) klanten is het voor ondernemers ook belangrijk om te weten waar de bezorger rijdt en wat de kosten hiervan zijn. Het verbetert naast automatisering ook interne bedrijfsprocessen op bijvoorbeeld het gebied van beveiliging. Nu raken pakketjes ook minder snel kwijt. Door deze beveiliging worden de pakketten ook beter ingepakt. Diverse distributeurs doen noppenfolie kopen om zo hun producten goed te beschermen.
De voordelen
Met tracking kan er voldaan worden aan de behoeften van de klant. Het is namelijk mogelijk om de voortgang van de verzending aan de klant te tonen. Bij het volgen en traceren van bestellingen is een tijdslot bekend en het tijdslot wordt naar de klant gestuurd. Zo weet de klant wanneer hij zijn pakketje moet versturen en moet er iemand thuis zijn om het in ontvangst te nemen. Doordat klanten weten wanneer ze het pakketje kunnen krijgen, is de kans dat iemand thuis is ook groter.
Waarom dit is toegepast: wacht je de hele dag op pakketten die tussen 09:00 en 17:00 uur bezorgd kunnen worden? Nee, niemand doet dit! Als het pakket niet wordt geaccepteerd, moet de bezorger de volgende dag terugkomen. En het is mogelijk om hetzelfde resultaat te krijgen. Het is een schande omdat het op verschillende manieren kan worden voorkomen.
Tracking is natuurlijk erg handig voor klanten, maar het heeft ook voor ondernemers veel voordelen. De inzichten die opgedaan worden door goed op de levering te letten, zorgen ervoor dat er gekeken kan worden naar welk deel van het distributieproces geoptimaliseerd kan worden. En wie wil er niet het beste logistieke proces van begin tot eind?