Inhoudsopgave
Of je nu werknemer of werkgever bent: je hebt de term tijdregistratie ongetwijfeld wel eens eerder voorbij horen komen. Tijdregistratie is namelijk iets wat bij ieder bedrijf veel gedaan wordt. Maar wat is nou eigenlijk de definitie van tijdregistratie, waarom is het zo belangrijk en welke mogelijkheden passen hier allemaal bij? Lees snel verder, wij vertellen je er meer over!
Wat is de definitie van tijdregistratie?
Met tijdregistratie bedoelen we het registreren van de uren die werknemers aanwezig zijn of de tijd (uren) die zij aan een bepaalde taak of bepaald project besteden. Tijdregistratie kan ervoor zorgen dat een bedrijf goed overzicht krijgt over de uren die binnen het bedrijf gemaakt worden.
Waarom is tijdregistratie belangrijk?
In Nederland is het als bedrijf verplicht om gebruik te maken van een tijdregistratiesysteem. Het gebruikmaken van zo’n systeem heeft voor een bedrijf meerdere voordelen. Ten eerste is het een zeer eenvoudige manier om uren te schrijven en is het voor de werkgever simpel om de uren te controleren. Daarnaast krijg je als werkgever op deze manier meer inzicht in de productiviteit en tijd die besteed wordt aan bepaalde taken. Je hebt hierdoor als werkgever meer grip op de situatie. Een ander voordeel van tijdregistratie is dat zo’n systeem vaak de mogelijkheid biedt om de uren gemakkelijk om te zetten in overzichtelijke rapporten. Ook kan zo’n systeem de uren eenvoudig omzetten in facturen. Voor werknemers kan het middels zo’n systeem makkelijker worden gemaakt om bijvoorbeeld verlofdagen in te plannen en afwezigheden bij te houden.
Welke mogelijkheden zijn er?
Als we het hebben over een tijdregistratiesysteem, heb je veel mogelijkheden. Ten eerste kan het een mogelijkheid zijn om de tijdregistratie bij te laten houden op papier. Het is dan wel wat ouderwets, maar werkt voor sommige bedrijven gewoon prima. Naast het op papier zetten van het aantal uren, kun je er ook voor kiezen om een programma als Excel te gebruiken. Excel biedt de mogelijkheid om bepaalde zaken te automatiseren, waardoor je gemakkelijk gegevens kunt analyseren en om kunt zetten tot heldere rapporten.
Er zijn ook diverse tijdregistratie apps die je kunt gebruiken als tijdregistratiesysteem. Dit is een zeer goede mogelijkheid, want je hebt hier maar weinig voor nodig. Het enige wat je nodig hebt is een smartphone, tablet of laptop en internetverbinding. Er zijn zowel gratis als betaalde versies beschikbaar waar je uit kunt kiezen. De betaalde versies hebben vaak meer uitgebreide functies die het voor het bedrijf en de werknemers nog makkelijker maken. Bij deze uitgebreide functies zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het opstellen van rapporten, facturen, loonfiches ga zo maar door. Een tijdregistratiesysteem dat ook steeds populairder wordt onder bedrijven, is een online tijdregistratiesysteem. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt van de cloud, waar de gegevens bewaard zullen worden.
Hierboven heb je kunnen lezen wat de definitie is van tijdregistratie, waarom het zo belangrijk is en welke mogelijkheden er tegenwoordig zijn. Het is een belangrijk onderdeel in het bedrijfsleven, dus het is verstandig om ervoor te zorgen dat het zowel voor de werkgever als voor de werknemers zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Benieuwd naar meer informatie over het registreren van uren? Check dan snel urenregistratie.be