Categorieën
Marketing

Definitie van contentmarketing

Contentmarketing omvat alle vormen van marketing waarbij content een bepalende rol speelt. Het is een marketingstrategie gericht op het creëren en distribueren van waardevolle en relevante informatie voor de doelgroep. Deze content kan zowel tekstueel, visueel als audiovisueel zijn.

Het doel van contentmarketing verschilt per campagne. Je kunt nieuwe klanten aantrekken met content die inspeelt op een prille behoefte. En je kunt bestaande klanten behouden met een continue stroom aan content.

Kwaliteit is bepalend voor het succes van contentmarketing. In tegenstelling tot traditionele reclame, wordt contentmarketing ingezet om de doelgroep te informeren. Daarmee wordt vertrouwen en gezag opgebouwd, ook wel bekend als ‘thought leadership’. Tekstuele content neemt typisch de vorm aan van blogs, websiteteksten en whitepapers. Vindbaarheid in Google is daarom nauw verbonden met contentmarketing. Toch is contentmarketing niet iets van recent: culinaire gidsen, kookboeken en handleidingen bestonden al vele jaren voordat de term bekend is.