Categorieën
Geen categorie

Definitie van een clean bulk

Voor de mensen onder ons die wekelijks in de sportschool te vinden zijn hoeft dit misschien niet uitgelegd te worden, maar voor de ‘normale’ mensen zullen we dat toch maar even doen.

In de wereld van fitness worden er namelijk allerlei termen naar je hoofd gegooid. Dingen als whey poeder, cutten en (deze hoor je de laatste tijd veel) clean bulken. Vandaag gaan we het hebben over die laatstgenoemde, want was is een clean bulk nu precies?


Bulken opzich is makkelijk uit te leggen, dit betekent namelijk dat je gaat proberen om zwaarder te worden. Voor sporters die massa willen opbouwen is dit ideaal. De basis van bulken is het creëren van een energie-overschot. Om te gaan bulken moet je dus meer binnen krijgen dan dat je verbrand. Dit doe je voor een bepaalde periode, vaak een aantal maanden, om dit vervolgens weer om te zetten naar spiermassa.

2 verschillende dingen


Bulken en clean bulken zijn twee verschillende manieren om het aan te pakken. Bij het normale bulken hoef je minder op je voeding te letten en kom je nog wel weg met een frietje of een pizza af en toe.

Bij een clean bulk daar in tegen ben je veel meer bezig met je lichaam binnenkrijgt. Om een succesvolle clean bulk te ondergaan zorg je ervoor dat je energie inname maximaal 10% van jouw persoonlijke energiebehoefte is.

Hoewel je bij een standaard bulk veel sneller aankomt, is het grootste deel van dit gewicht vet in plaats van spier. Bij een clean bulk zal het een tijdje langer duren, maar bouw je veel meer spieren op.


Voeding en training

Zoals eerder gezegd is voeding essentieel. Heb je geen verstand van voedingsschema’s, dan kun je ervoor kiezen om een personal trainer in te schakelen. Deze kan je helpen met het opstellen van een eetschema dat is afgestemd op jouw lichaam. Niet alleen dat, een personal trainer helpt je ook met je oefeningen en kan je tips geven over hoe je iets moet doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *