Inhoudsopgave
De woorden SEO en SEA heb je zeker al vaker voorbij horen komen als je met marketing werkt. Maar heb je ook al eens zelf met SEA, Search Engine Advertising, gewerkt? Hoe komen die advertenties eigenlijk tot stand? Waar koop je dit in? En hoeveel betaal je hier voor? Een antwoord op al die vragen vind je op Google natuurlijk, en op het platform Google Adwords. Dat Google ook daadwerkelijk zelf de ‘marktplaats’ voor hun advertenties beheert is niet zo gek.
Wat doet Google Adwords voor mij?
Google Adwords of ook wel bekend als Google Ads is een online advertentieruimte die wordt gebruikt om advertenties voor Google te kopen. Vooral marketingbureaus, Google Ads-bureaus, reclamebureaus en bedrijven met interne marketingafdelingen maken op grote schaal gebruik van deze functie. U kunt hier zoekcampagnes, banneradvertenties, videoadvertenties en app-campagnes kopen. Dit is waar Google het meeste geld verdient en zijn andere platforms van kan onderhouden.
Waar betaal je voor?
Google Ads maakt gebruik van het principe PPC, ook wel prijs per klik (price per click) genoemd. U hoeft niet direct te betalen maar pas wanneer er daadwerkelijk op de advertentie is geklikt. U kunt beslissen hoeveel budget u wilt instellen. Zodra u het aantal klikken heeft bereikt en uw budget heeft verbruikt, is uw advertentie niet langer zichtbaar. U hoeft zich dus geen zorgen te maken over hoge of onvoorziene kosten.
Bereken de prijs van een specifiek zoekwoord op basis van vraag en aanbod. Zolang de vraag naar een bepaald zoekwoord groot is, zal de prijs stijgen. De persoon met het hoogste bod krijgt het zoekwoord. Dit hoeft niet te betekenen dat u ook de hoogste positie hebt gewonnen, en vele andere factoren zijn hiervan afhankelijk.
Tip
Google Ads kan ook enkele zoekwoorden voor je uitsluiten. Bijvoorbeeld als je een product hebt met dezelfde naam als een ander product. Je wilt namelijk zo snel mogelijk de juiste doelgroep bereiken tegen de laagste kosten.