Categorieën
Gezondheid

Definitie van PDCAAS

Door de jaren heen zijn er vele verschillende maatgetallen en maatstaven ontwikkeld voor het meten en evalueren van eiwitten. In 1990 werd er gebruik gemaakt van de maatstaf PDCAAS. Deze meting werd gezien als de beste manier om voedingswaarde van eiwitten te beoordelen. Een score die voortvloeit uit het gehalte van essentiële aminozuren afgezet tegen een theoretisch referentie-eiwit. Er zijn verschillende soorten eiwitsoorten namelijk:

PDCAAS-score 1 (whey en caseïne)

Deze producten worden gemaakt van melk, het zijn complete eiwitten, deze zijn makkelijk verteerbaar en worden goed door het lichaam opgenomen. De producten zijn over het algemeen redelijk betaalbaar. Ze bevatten aminozuren ook wel BCAA’s genoemd. Deze zuren hebben een positieve invloed op de opbouw van spieren, in combinatie met fitnes of gewichtstraining. Deze zijn echter niet geschikt voor vegetariërs of mensen met een lactose-intolerantie.

PDCAAS-score 1 (vegetariërs)

Er bestaat ook een vegetarische oplossing, namelijk soja-eiwitten. Soja-eiwitten zijn plantaardig en bevatten alle essentiële aminozuren. Soja is een van de beste alternatieve voor vegetariërs. Het is makkelijk verkrijgbaar in diverse supermarkten.

Overige eiwitmogelijkheden

De meeste mensen grijpen snel naar een whey proteineshake, om de nodige eiwitten binnen te krijgen en de spiergroei te stimuleren. Echter is dit niet altijd nodig. Je kunt namelijk uit je dagelijkse eten genoeg eiwitten binnenkrijgen. Erwten, rijst en zelfs hennep bevatten namelijk eiwitten. Echter hebben deze een lage PDCAAS-waarde. Daarom worden deze vaak gecombineerd met andere voedingssupplementen.

Er zijn talloze opties om je dagelijkse hoeveelheid eiwit te consumeren. Door middel van normale voeding, poeders, dranken en repen. Vaak wordt dit gecombineerd met een sport dieet. Om je ideale lichaamsbeeld te behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *