Inhoudsopgave
Steeds vaker hoor je marketingtermen als keywords, alt-teksten, linkbuilding of search engine optimalisatie. Marketing is tegenwoordig onmisbaar in bedrijven van klein tot groot. Het neemt een belangrijke rol in de maandelijkse activiteiten binnen iedere branche. Maar wat zijn nou de belangrijke termen die je moet kennen binnen de marketing?
De definitie
Regelmatig kom je in aanmerking met online vindbaarheid. Ervoor zorgen dat jouw website gezien wordt door potentiële klanten en zichtbaar is in de diverse zoekmachines. Search Engine Optimalisatie, ofwel afkort als SEO, is het gratis gedeelte wat helpt bij de online vindbaarheid verbeteren. Vandaar ook de letterlijke vertaling; zoekmachine optimalisatie. Naast SEO is er ook SEA (Search Engine Advertising, dit is de betaalde kant van meer bezoekers krijgen).
Onderdelen van Search Engine Optimalisatie
SEO is een breed onderwerp. Tal van activiteiten helpen namelijk bij het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Als we kijken naar jouw website zijn er drie grotere categorieën die de vindbaarheid verbeteren:
- Structuur (snelheid van de website, mobiel optimalisatie, sitemap, robot.txt enz.)
- Content (webpagina’s: teksten, afbeeldingen, video’s e.d.)
- Betrouwbaarheid (domeinscore, pagina autoriteit, citatie flow en trust flow)
Structuur
Dit is het technische deel van SEO, waar goed programmeren belangrijk is. Veelal worden deze activiteiten dan ook wel uitbesteed aan een marketingbureau of IT bureau. Het is namelijk van belang voor de vindbaarheid (en customer experience) dat de website goed loopt. Hiermee bedoel ik dat die snel is voor zowel mobiel als desktop gebruikers en goed te gebruiken. Daarnaast moeten de zogenoemde zoekmachine crawlers de website gemakkelijk kunnen doorlopen om de belangrijke content te achterhalen.
Content
De inhoud van de website moet goede content bevatten. Hierbij is het belangrijk dat er specifiek gefocust wordt op zoekwoorden waar veel vraag naar is en minder concurrentie. De webpagina’s moeten aan een aantal aspecten voldoen om een goede SEO structuur te behalen. Zo moet de pagina bestaan uit een header (h1) en subheaders (h2, h3 enz.). Er zullen keywords (zoekwoorden) ingesteld moeten worden, met het belangrijkste zoekwoord; de focus keyword. Dit is veelal ook de h1 en alt-tekst (omschrijving van een afbeelding) van die pagina. Bij iedere pagina is het van belang om te doen aan intern en extern linken. Dit houdt in linkbuilding naar eigen pagina’s binnen jouw website en naar pagina’s die niet vallen onder die specifieke domeinnaam.
Betrouwbaarheid
De belangrijkste SEO scores zijn wel de domein autoriteit score (DA), pagina autoriteit (PA), citatie flow (CF) en betrouwbaarheidsflow (TF). Deze zorgen er namelijk voor dat je makkelijker rangschikt op zoekwoorden. Maar hoe doe je dat? De scores verhogen is een lang en tijdrovend proces. Het kan worden gedaan door ervoor te zorgen dat jij regelmatig relevante content upload en betrouwbaar bent in de ogen van zoekmachines. Dit wordt erkend door anderen, dus zorg ervoor dat jij op andere plekken op het web gevonden wordt. Denk hierbij aan blogs, review sites, social media kanalen en startpagina’s. Als je dit met regelmaat goed doet bij andere plekken die al betrouwbaar gevonden worden zullen vanzelf jouw scores ook verhogen.