Categorieën
Marketing

Definitie van influencer marketing

Inhoudsopgave

De definitie van influencer marketing is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen of dienst af te nemen. Daarnaast kunnen ze merkbekendheid stimuleren. Influencers zijn personen die erg actief zijn op social media. Meestal hebben ze hier veel fans/volgers en kunnen invloed uitoefenen op de doelgroep die ze bereiken.

Wat is een influencer

Een influencer is een bekend persoon die ingezet wordt om iets te verkopen. Vroeger gebeurde dit al vaak met bekende personen. Denk hierbij aan George Clooney die koffie verkoopt. Maar tegenwoordig komt het begrip ‘influencer marketing’ door de grote opkomst van social media steeds vaker voorbij. Door social media kunnen namelijk niet alleen beroemde mensen zoals George Clooney fans en volgers bereiken, maar ook mensen zoals jij en ik. Hierdoor zijn er ook verschillende soorten influencers ontstaan, waaronder de micro-influencers. Micro-influencers zijn ‘normale’ mensen met een relatief klein aantal volgers.

Belang van relevante influencers inzetten

Als influencer marketing goed wilt inzetten, is het belangrijk dat je de juiste influencer vindt. Ben je bijvoorbeeld een bedrijf dat zich richt op ondergoed? Dan is het waarschijnlijk niet zo handig om een influencer in te zetten die zich bezighoudt met koken. Kijk daarnaast ook naar de leeftijd van de doelgroep. Richt het bedrijf zich tot jonge vrouwen of juist vrouwen van een oudere leeftijd? Het zijn allemaal factoren waar rekening mee gehouden moet worden om de juiste doelgroep te bereiken. Doe je dit niet, dan is het niet alleen zonde van je investering, maar kan het ook zelfs schade aanbrengen aan de reputatie van je bedrijf.

Free publicity

Meestal ontvangen influencers geldt of gratis producten voor hun samenwerking met een bedrijf of merk. Echter, je kunt ook geluk hebben dat een influencer jouw merk volledig gratis promoot. Dit kan zijn omdat hij of zij heel erg fan is van je product of hoopt in de toekomst te kunnen samenwerking. Wat de reden ook mag zijn, het levert in ieder geval free publicity op.