Inhoudsopgave
MTM is een afkorting voor ‘Motorway Traffic Management, hiermee wordt het verkeerssignaleringsysteem bedoeld, waarbij met matrixborden bijvoorbeeld boven snelwegen een snelheid, pijl of kruis wordt aangegeven. Het systeem is ontwikkeld in de jaren 70.
Verbetering verkeersveiligheid
Ten eerste is het systeem ontwikkeld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. In het begin van de 20e eeuw was het rijden van een auto helemaal nieuw en spannend, het grote verschil was dat een auto je kon brengen waar je maar heel wilde gaan, het autorijden stond symbool voor de vrijheid. Je was niet meer gebonden aan een spoorweg met een specifieke route. Maar ondanks de verkeerslessen en de voorlichtingscampagnes over het autorijden vielen er tienduizenden doden in het verkeer, eind van de jaren 60 waren dit jaarlijks ruim 3000 doden. Dit was een van de redenen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Er waren 3 duidelijke uitgangspunten die gehanteerd werden bij het verbeteren van de verkeersveiligheid minder filestaartongevallen, veiligstellen van ongevallen door een rijstrook af te kruisen en minder borden langs de weg hoeven te plaatsen bij wegwerkzaamheden.
Het MTM-systeem
Het systeem MTM staat in de verkeerscentrale in Nederland. Het bestaat uit een transactie georiënteerde processor (TOP), een communicatieserver (FEP) en een dynamische database (BCG). Ook bevinden zich in de verkeerscentrale diverse bedienposten (BEP) van de wegverkeerleiders. Het systeem kent een structuur waarbij het maken van grote fouten in grote maten voorkomen kan worden door de vraag van dubbele bevestigingen van bepaalde acties en opgelegde maatregelen te vergelijken met de wegkantsituatie. Langs de wegkant bevinden zich meerdere OS- en WKS-stations. Het onderstations (OS) krijgen informatie vanuit de detectorstations (DS), over de snelheid en intensiteit. Dit wordt vervolgens gestuurd naar de verkeerscentrale, in combinatie met ontvangen opdrachten. Dit leidt tot het tonen van beeldbestanden op de matrixsignaalgever (MSI’s) bij het bijhorende OS.
AID – filestaartbeveiliging
Door de vele filestaartongevallen in de jaren 70e, moest het aantal ongevallen van de filestaartongevallen flink gereduceerd worden om een hogere verkeersveiligheid te kunnen veiligstellen. Hierdoor werd de functionaliteit van de filestaartbeveiliging gerealiseerd door het MTM-systeem te voorzien van AID ‘Automatische incident detectie’. Indien er op een meetraai op een rijstrook het voortschrijdend gemiddelde van de snelheid onder de waarde van 35 km/h komt, dan treed AID in werking. Door de jaren heen zijn de rijlessen verbeterd van kwaliteit en zijn de voorwaarden voor het kennen van verkeersborden en verkeerssituatie belangrijker geworden bij het deelnemen van rijlessen. Er zijn vele rijscholen te vinden die verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan zoals driving school Breda.